onsdag den 30. september 2015

Et billede siger mere end....

Så er det da vist på tide med en ny post her!
I forgårs var jeg for første gang ude med iPad og mikrofon for at lave optagelser til en webvideo, som måske bliver lagt på Statens Serum Instituts hjemmeside, ssi.dk (link følger til den tid).

Det var nemt. For jeg blev lukket ind i et laboratorium, og selv om det for mange forskere her på stedet er helt almindelig hverdagstrummerum, så var det for mig en langt mere fascinerende oplevelse. For laboratoriearbejde er spændende, og det kan give fede billeder, som fanger interessen.

Brug det, når du blogger eller tweeter om din forskning. Det behøver ikke være en professionelt produceret, færdig video. Prøv dig frem med et foto, de fleste mobiltelefoner kan tage billeder, der kan bruges. Brug nærbilleder; her er fx et nærbillede af en situation fra min arbejdsdag:

  

Ikke så spændende som mikroorganismer i mikroskop, men fangede det alligevel ikke din opmærksomhed?

Ifølge Twitter selv, giver billeder i et tweet gennemsnitligt 35 % flere retweets end tweets uden billeder, men også video giver et væsentligt løft på 28 % i gennemsnit. Prøv at læse om analysen, der er baseret på mere end 2 millioner tweets. Den er fra foråret 2014, men tingene har næppe ændret sig radikalt.

Til sidst et par tips til twitterkonti, der gør spreder fantastiske, lærerige, fascinerende billeder, videoer og grafikker, som - om ikke andet - er skønne at nyde til en lille kaffepause:
@learnsomething
@FascinatingVids
@Amazing_Maps